De Stoomboot
In 1985 werd het stoomschip de Hydrograaf in dienst genomen. Deze Hydrograaf werd tot 2022 jaarlijks gebruikt als Pakjesboot 12, vanaf dat jaar veranderde zijn naam in De Stoomboot.
De Stoomboot - landelijke intocht Vianen
Filmpje: Met dank aan Mirjam
Hydrograaf
Pakjesboot 12
Foto 'Haarlem': Met dank aan N. de Gooijer
1999 - 2000
Foto's 1 t/m 3: Intocht Hattem / Foto's 3 t/m 6: Woudrichem, Met dank aan S.N. Veiling
2011 - Pakjesboot 12
Hydrodraaf - Sfeerfoto's
Foto's: Met dank aan S. Schmit / M. Brouwer / www.sngnederland.nl
2011 - Vertrek Pakjesboot 12 uit Haarlem
Rook uit de stoompijp
De rook uit de stoompijp van de voor die gelegenheid tot Pakjesboot 12 omgebouwde boot, tot en met 2004 veroorzaakt door rookpotten, omdat de boot, zoals gezegd, tegenwoordig dieselmotoren heeft. Toen kwamen er altijd twee brandweermannen aan boord met oefenrookpotten, die normaal gesproken gebruikt worden bij brandweeroefeningen. Eén brandweerman stond dan voor de stoompijp en ontstak telkens een nieuwe rookpot als de brandende uit dreigde te gaan. In totaal waren er 3 rookpotten nodig tijdens de intocht. Tegenwoordig vallen de rookpotten onder de vuurwapenwet en is het erg moeilijk om er een vergunning voor te krijgen. Nu gebruikt de NTR er een zware rookmachine voor.
Afwezigheid bij de intocht
Een uitzondering op de traditie van Pakjesboot 12 vormden de jaren 1993 en 2001, toen respectievelijk het stoom-salonschip Succes als Pakjesboot 13 en de Maria C als Pakjesboot 14 werden gebruikt. De reden was in beide gevallen dat bruggen te laag waren om de 'eigen' stoomboot van Sinterklaas te laten passeren. In 1983 en 1989 moest Pakjesboot 12 stoppen bij een te smalle doorgang en Sinterklaas moest met kleinere boten aan land worden gebracht, in 2012 Pakjesboot 0475 (de Linne) ingezet voor de gehele intocht. .In 2019 kwam Sinterklaas niet per boot, maar was de intocht per stoomtrein van de VSM in Apeldoorn.
1993 - Pakjesboot 13
2001 - Pakjesboot 14
2012 - Pakjesboot 0475
Weetje: 0475 is het kerngetal van Roermond